معرفی تجهیزات بیل مکانیکی

مقدمه

در ابتدا بهتر است توضیحی مختصر از بیل مکانیکی ، کاربرد و معرفی اجزای و لوازم بیل مکانیکی داشته باشیم. همانطور که میدانید بیل مکانیکی از ماشین آلات راهسازی و تجهیزات خاکبرداری میباشد. در اصل میتوان گفت بیل مکانیکی ، یک نوع پیشرفته از بیل بخار است . بیل مکانیکی مانند هر ماشین دیگری دارای اجزا و قطعات مختلف است. برای شناخت بیشتر اجزای این ماشین و کاربردهای آن با ما همراه باشید.

قابلیت های بیل مکانیکی

بیل های مکانیکی این قابلیت را دارند که تجهیزات مختلفی را روی ماشین سوار کنند به این صورت که میتوانند با نصب پیکور اقدام به حفرکانال ، گودال و… کنند ویا با نصب باکت در خاکبرداری و راهسازی کمک کنند. به هر حال میتوانند با قابلیت هایی که دارند با استفاده از تجهیزات مختلف در صنایع بسیاری مورد استفاده قرار گیرند. از جمله تجهیزاتی که قابلیت نصب بر بیل مکانیکی را دارند شامل موارد زیر میباشد.

  • نصب پیکور یا چکش
  • نصب مته
  • نصب باکت
  • چنگک و کراپ
  • قیچی فلز بر
  • و….

تجهیزات خاکبرداری

به طور کلی برای انجام خاکبرداری از دو دسته تجهیزات استفاده میشود. اول تجهیزات که به جمع آوری خاک محل پروژه کمک میکنند . و دوم تجهیزاتی که خاک جمع آوری شده را از محل پروژه خارج میکنند. بیل مکانیکی با استفاده از قابلیت هایی که دارد میتواند با نصب قطعات مختلف در هر دو مرحله خاکبرداری کمک کند.

انتخاب انواع بیل مکانیکی

بیل مکانیکی با اسم های مختلفی شناخته میشود که بر اساس تجهیزاتی که دارد نام گذاری میشوند. بیل هایی که دارای چرخ زنجیری هستند بیل مکانیکی زنجیری ،  آنهایی که دارای چرخ هستند بیل مکانیکی چرخ لاستیکی می نامند و همچنین به بیل مکانیکی هیدرولیک ، بیل حفار میگویند. این بیل ها در سایزهای مختلف نیز تولید میشوند. کوچکترین و بزرگترین سایز آن بین 930 کیلوگرم تا  979990 کیلوگرم میباشد. که در انتخاب بیل مانیکی تاثیر زیادی دارد .

برای خرید و یا انتخاب بیل مکانیکی باید یک سری شرایط و عوامل را مورد بررسی قرار دهید . مثلا نوع خاک پروژه ، زاویه ی گردش ، سطح کار و… برای انتخاب نوع بیل مکانیکی تاثیر زیادی دارد. برای دریافت مشاوره خرید با ما در تماس باشید.

بیل مکانیکی زنجیری

بیل مانیکی زنجیری به نسبت بیل چرخ لاستیکی سرعت کمتری دارد و برای موارد خاص استفاده میشود. جهت حفاری در ساخت و سازها ، تخریب و لایروبی ، خرد کردن اجسام یا برش دادن زمین و… بهترین گزینه بیل مکانیکی زنجیری میباشد.

بیل مکانیکی چرخ لاستیکی

بیل مکانیکی چرخ لاستیکی کاربردهای خاص خود را دارد به طور مثال در حفاری های ساده بویژه حفاری کانال ها، انواع گود برداری، خاکبرداری، حمل اجسام و مواد و … از بیل مکانیکی چرخ لاستیکی استفاده میشود.از مزایای آن میتوان به سرعت بالاتر نسبت به بیل مکانیکی زنجیری اشاره کرد.

چکش هیدرولیکی یا پیکور چیست

چکش و یا پیکور نمونه تجهیزاتی است که بیل مکانیکی از آن استفاده میکند. زمانی که این تجهیزات مورد استفاده قرار میگیرند بیل مکانیکی میتواند قسمت هایی که در معدن و یا راهسازی با دیگر تجهیزات خرد نشده اند و یا امکان حفاری نبوده است با استفاده از پیکور بیل مکانیکی انجام میشود.

این چکش های هیدرولیکی به راحتی میتوانند سنگ ها در معدن و کوه ها را تخریب کنند و به حفاری تونل و جاده سازی و معادن کمک زیادی بکنند. البته طرز کار با پیکورها ساده نیست و نیاز به تخصص دارد . البته شرکت های سازنده بیل و تامین کننده تجهیزات بیل مکانیکی هنگام فروش آموزش های لازم را ارائه میدهند که در زمان حفاری به طور دقیق باید از امکانات بیل مکانیکی استفاده کرد.

باکت چیست و چه کاربردی دارد

باکت های بیل مکانیکی دارای حجم داخلی هستند که برا اساس استانداردهای مختلف اندازه گیری شده اند. همانطور که گفته شد باکت ها از تجهیزات نصب شده بر بیل مکانیکی هستند که در مراحل خاکبرداری مورد استفاده قرار میگیرند. جمع آوری و بارگیری خاک از محل پروژه و انتقال به کامیون ها توسط باکت ها انجام میشود.

باکت ها روی بازویی بیل مکانیکی نصب میشوند و توسط اپراتور که داخل کابین نشسته است ، کنترل میشود. نحوه کار با باکت ها نیز نیاز به تخصص دارد که هنگام خرید میتوانید اطلاعات کاملی از تولید کننده دریافت کنید.

دکل و استیک:

بیل های مکانیکی دارای بازوهایی هستند که مانند دست انسان دارای چند مفصل میباشد. مفصل ها کمک میکنند بازو حرکت کند و به چپ و راست و بالا و پایین حرکت کند. و در زاویه های مختلفی خم شود. دکل و استیک نقش مفاصل را بازی میکنند که خود نمونه های مختلفی دارند. که بر روی بیل های مختلف نصب و اجرا میشوند. قبل از خرید بیل مکانیکی به نوع دکل و استیک آن توجه کنید.

نتیجه

بیل مکانیکی یکی از مهم ترین و پرکاربردترین تجهیزات خاکبرداری و از ماشین آلات راهسازی میباشد. که با نصب انواع مختلف تجهیزات میتواند در قسمت های مختلفی مورد استفاده قرار گیرد. برای انتخاب بیل مکانیکی باید اطلاعات کاملی از تجهیزات و کاربردهای ماشین و محل پروژه بدست آورید. ما در این مقاله سعی کردیم شما را با تجهیزات و کاربردهای بیل مکانیکی آشنا کنیم امیدواریم توانسته باشیم در این زمینه به شما عزیزان کمکی کرده باشیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *